محبوبیت ناگهانی «شکلات دبی» صفهایی طولانی در فروشگاههای اروپایی ایجاد کرده است

در دنیای امروز که یک کلیپ چندثانیهای میتواند بر زنجیرههای جهانی عرضه اثر بگذارد، شکلاتی با نام «شکلات دبی» توانسته بازار جهانی پسته را به لرزه درآورد. این شکلات لوکس که با مغز کرمی پسته و شیرینی رشتهخمیر خاورمیانهای (کادایف) تهیه میشود، نخستینبار در اواخر سال ۲۰۲۳ از طریق شبکه اجتماعی تیکتاک به شهرت رسید و تاکنون ویدئوهای تبلیغی آن بیش از ۱۲۰ میلیون بار دیده شدهاند.
محبوبیت ناگهانی این شکلات نهتنها صفهای طولانی در فروشگاههای اروپایی ایجاد کرده، بلکه موجب سهمیهبندی فروش آن در برخی خردهفروشیها شده است. این افزایش خیرهکنندهٔ تقاضا، کمبود جهانی مغز پسته را بهدنبال داشته و قیمت آن را تنها در عرض یک سال از ۷٫۶۵ دلار به ۱۰٫۳۰ دلار به ازای هر پوند رسانده است.
به گزارش آسوشیتدپرس محبوبیت بیسابقهٔ شکلات دبی، پای آن را به دادگاههای آلمان هم کشانده است. یک واردکنندهٔ شکلات با نام آندریاس ویلمرز که شکلات فکس (Fex) تولید دبی را به آلمان وارد میکند، از فروشگاههای زنجیرهای مانند لیدل (Lidl) و آلدی (Aldi) شکایت کرده و مدعی شده است که استفاده از نام «شکلات دبی» گمراهکننده است، چرا که محصول در دبی تولید نشده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، دادگاه کلن شکایت را علیه آلدی پذیرفت و فروش شکلاتی را که در ترکیه تولید میشد، ممنوع کرد. با این حال، دادگاه فرانکفورت به نفع لیدل رأی داد و اعلام کرد که «شکلات دبی» اکنون به یک اصطلاح عمومی برای نوعی شکلات با سبک خاص تبدیل شده است و مصرفکنندگان الزامی نمیبینند که این محصول واقعاً از دبی آمده باشد.
بستهبندی محصول لیدل نیز فقط به استفاده از شکلات، پسته و کادایف از منابع اتحادیه اروپا یا خارج از آن اشاره کرده و هیچ نشانهای از منشأ دبی نداشته است.
این رأی هنوز قطعی نیست و واردکننده میتواند نسبت به آن اعتراض کند. ویلمرز گفته که در حال بررسی این تصمیم است.
انتهای پیام/ عکس از AP